diumenge, 8 de febrer del 2015

El cost econòmic d'un cos de bombers 100% funcionari a Catalunya

Un dels debats que desperta més passions entre els Bombers de la Generalitat, és sobre els bombers voluntaris. Hi ha molts bombers professionals que reneguen dels voluntaris i per ells, el seu model hauria de ser un model 100% professionals, és a dir, tots funcionaris.

Cal dir que poques vegades he llegit o escoltat arguments amb una mica de cara i ulls, perquè la majoria de vegades els “anti-voluntaris” només defensen el seu corporativisme i les seves declaracions són més pròpies d’un lobby que no pas arguments realment operatius o estratègics. “Haver aprovat unes oposicions” és el que et diuen quan ja no saben què dir, i és queden tant amples.

Però cal realment que Catalunya tingui un model amb el 100% de bombers professionals?. Que suposaria que a Catalunya tots els bombers fossin 100% funcionaris en termes econòmics? Això és el que vull exposar a continuació.  

Recordem que actualment hi ha 77 parcs de bombers voluntaris i 73 parcs de bombers funcionaris i segons la informació donada pel Departament d’Interior de la darrera campanya forestal, a Catalunya hi havia 2.466 bombers funcionaris i 2.342 bombers voluntaris (tot i que aquesta darrera xifra, ja us dic jo que no és real, perquè estan comptabilitzats els bombers voluntaris veterans i els juvenils, que no són operatius. I si comptessin tots els bombers de l’escala activa, que realment són operatius, m’atreviria a dir que actualment hi ha uns 1.400 bombers voluntaris).

Així doncs, trobem que hi ha 77 parcs de bombers voluntaris. Com que no seré jo la persona que digui que algun d’aquests parcs caldria tancar-lo per motius purament operatius, donem per suposat que tots els 77 parcs de voluntaris continuarien oberts i caldria omplir-los de bombers funcionaris. I quants bombers necessitem?

Tenint en compte que els parcs de bombers funcionaris estan organitzats en 4 torns de 24 hores i que la dotació mínima per fer un servei és de 3 bombers, calculem que caldria un mínim de 5 bombers per torn (3 de guàrdia mínim i un parell que també estarien a la guàrdia, o per cobrir mínims en un altre parc, o fent vacances, etc...).

Per tant, 5 bombers per 4 torns, dona un resultat de 20 bombers. I 20 bombers per 77 parcs tenim la magnífica xifra de 1.540 bombers.

Aquests 1.540 bombers lògicament haurien de ser contractats de nou, ja que l’actual plantilla de bombers funcionaris està molt precària i segons els sindicats, ara per ara, caldrien uns 300 bombers nous, només per cobrir les jubilacions dels darrers 5 anys.

I com seria la contractació d’aquests 1.540 bombers nous? Fent una convocatòria oberta d’oposició-concurs? “Reciclant” els actuals bombers voluntaris i passant-los per decret a bombers funcionaris? O fent una oposició “només” per bombers voluntaris?

I com hauria de ser aquesta convocatòria? Una sola on entressin de cop els 1.540 nous bombers? De manera gradual en una sèrie d’anys?

Lògicament això són idees, idees meves i aquí tothom podria dir la seva i per tant, millor deixem aquest debat, i centrem-nos en l’aspecte econòmic.

Quin cost suposaria aquests 1.540 nous bombers per cobrir els parcs de voluntaris? Si hem d’equipar a tots aquest nous bombers, hem de saber que  nivell d’equipació, un bomber de la Generalitat genera una despesa d’uns 3.000€ per bomber (2 cascs, 3 epi’s -urbà, forestal i pluja-, 3 camises, 2 parells de botes, forro polar, 1 sabates, 1 bambes, 3 pantalons, 2 parells de mitjons, 2 parells de guants, xandall, lots, etc...).

Per tant 3.000€ per 1.540 bombers = 4’6 milions d’euros. Au, ja tenim la primera xifra: 4’6M€  

Aquests 1.540 bombers, els hi caldria formació, no? Quan li costa a l’administració formar a una persona com a bomber? Pel cap baix, ja us ho dic, uns 4.000€ (curs bàsic de 700 hores). Si ho multipliquem per 1.540 bombers, tenim una despesa de 6’1 milions d’euros.

Així doncs, ja tenim una segona despesa inicial d’uns 6'1 milions d’euros, que si li sumem a la primera resulta uns 10’7M€.

I a nivell de sou? La despesa per la Generalitat d’un bomber de l’escala bàsica, és de 2.300€ (el sou brut). Si multipliquem 2.300€ per 1.540 bombers, surt una despesa mensual de 3.542.000€ i si això ho multipliquem per 14 pagues: 49.588.000€ anuals. Si tenim en compte, que a banda del sou base poden completar la nòmina amb variables com, per exemple, un complement per major dedicació i fent hores extra programades o no programades, podem arrodonir aquesta xifra en uns 50 milions d’euros.

Així doncs, en números rodons, funcionaritzar els parcs de bombers voluntaris, suposarien una despesa mínima inicial de 60'7 milions d’euros (50M nòmines + 6'1M formació + 4’6 equipament).

Observem que cada any, el pressupost de bombers se li hauria d’afegir uns 50 milions d’euros, si volguéssim tenir una plantilla exclusiva de bombers professionals. I això suposaria incrementar en un 30% mínim els pressupost de la DGPEIS, és a dir, augmentar-los una tercera part. (La mitjana dels pressupostos de Bombers dels darrers 5 anys, ronda els 163 milions d’euros. La del 2014 va ser 161’06M€ ).

Aquests 60'7 milions d’euros, és una quantitat mínima, ja que caldria afegir el procés de convocatòria, les renumeracions del tribunal i personal, el lloguer de les instal·lacions, etc... També i molt probablement també caldria condicionar i reformar algun parc de bombers voluntaris per tenir personal les 24 hores i els 365 dies a l’any. I ja no parlem dels vehicles i del material, que segurament també s’hauria de renovar. Per tant, aquests 60'7M€, ja els hi podeu anar sumant més i més i més diners...

Una cosa també a tenir en compte. En aquests 77 parcs de bombers voluntaris, caldria un cap de parc, i també caldria caporals i sergents. Desconec si actualment hi ha suficients caporals i sergents per poder cobrir 77 parcs de més, però em temo que vist com està el pati, caldria una nova promoció de caporals i sergents, amb el que comportaria noves despeses, tant en el procés selectiu, en la formació, i posteriorment en les nòmines, que caldria afegir als prop de 50M€, en concepte de complements de destinació i complements específics. Com a última dada el sou brut mínim d’un sergent cap de parc és d’uns 3.400€/mes.

En definitiva, si a Catalunya volem tenir els bombers 100% professionals (funcionaris), cal una inversió per part de l’administració, mínima d’uns 60 milions d’euros.

I ara, el quid de la qüestió. Molts dels “anti-voluntaris” tenen com a únic argument, que els bombers voluntaris cobrem i que per tant, rebre diners és incompatible amb ser voluntari, que és una estafa, que és un sou encobert, i bla, bla, bla...

Com tots sabeu, els bombers voluntaris reben una sèrie de compensacions econòmiques, entre d’altres, per hora treballada en un servei o per assistència a cursos o pràctiques. L’any passat, la Generalitat va tenir una “despesa de personal de bombers voluntaris” per aquestes compensacions de 2 milions d’euros. Veiem doncs, que “mantenir” els bombers voluntaris val 2M€ i en canvi, aquesta despesa es multiplica com a mínim per 30, si volguéssim convertir els parcs de bombers voluntaris en funcionaris.

Exposades doncs les xifres, ara us deixo per vosaltres, si a nivell econòmic, per a l’administració (i per tant, pel contribuent) és més barat, si bombers voluntaris o funcionaris. I en el cas que calgués en termes realment operatius, un cos de bombers 100% professionals, també us deixo per a vosaltres com i d’on haurien de sortir un mínim de 60 milions d’euros que s’haurien d’afegir als pressupostos de la DGPEIS, i sobretot si en termes econòmics aquesta operació seria viable i si pot ser assumida per l’administració de cop o fins i tot en un procés gradual en uns quants anys.

Un altre dia parlarem en termes operatius si són viables els bombers voluntaris. 

11 comentaris:

  1. Ara mateix em sembla que el debat va cap a un altre costat i no aquest, decepcionant! Per tristesa dels bbvv, hem de reconèixer que hi ha una part ( ni que sigui petita i amb els genolls pelats) dels bombers voluntaris que només busca la pela i això els porta a destacar la part econòmica de tot.

    ResponElimina
  2. No cal treure tots els voluntaris,nomes deixar els necessaris en zones especifiques I.singulars allunyades per geografia o isocrona,cal que en alguns llocs per volum de sortides haurien de pasar a profesionals.per suposat les convocatories haurien de ser publiques I obertes a tothom,bv actius en la ultima estadistica que va treure la casa 550 de 900.amb 1000 bombers professionals I redistribucio de parcs nhi hauria prou. Si hi ha 18000 mossos perque no 1000 bombers mes?

    ResponElimina
  3. Sóc bomber voluntari però crec que aquesta entrada al bloc ha estat una mica desafortunada. Evidentment qualsevol servei remunerat és més costós que un servei ofertat per voluntaris -jo estic en un dilema, donat que treballo de tècnic en transport sanitari quan havia estat voluntari de la CR-, però suposo que tots els BBVV tenen una feina per la qual cobren i no els hi agradaria gens que algú fes la mateixa feina per sotapreu. S'ha de plantejar un nou model mix com tenen a molts països i millorar molt l'assegurança encara que sigui a costa de perdre les compensacions econòmiques. Com a voluntari de la Creu Roja mai he cobrat ni m'han compensat per hores de servei no ho trobo just

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com que s'ha de plantejar un nou model mixt, exposo quin cost suposaria eliminar el model mixt i tenir una plantilla 100% de funcionaris, potser això pot ajudar a entendre, perquè cal defensar el model mixt. O no...

      Elimina
  4. molt be fill... censurant comentaris, que passa no t'agrada escoltar segons quines coses? quina tela...

    ResponElimina
    Respostes
    1. El blog és meu i per llegir coses que em falten el respecte, les elimino. Així de fàcil. Qui vulgui insultar que se'n vagi a un altre lloc, a casa meva, NO!

      Elimina
  5. I per què no un servei 100% concertat?Jo com a ciutadà i T.T.S,crec i m'agrada el model del Sem,la Generalitat amb un pressupost tancat i les empreses tindre'n que ajustar-se al preu,a part amb això matarien dos pardals de un sol tret,eliminariem als voluntaris chupopteros i també eliminariem als funcionaris vividors,que amb la impunitat del funcionariat, al no veure amb joc la seva feina,es dediquen a viure i no donen a la feina el 100%.És per això que jo sóc partidari de un servei 100 % privatitzat,concessió cada 5 anys,i l'empresa que aporti més calitat al millor preu,te que ser la que su quedi ( per que si es fa amb el Sem,Hospitals i d'altres molts serveis,també es pot fer amb bombers!).

    ResponElimina
    Respostes
    1. Uf! Entres en un debat molt espinòs. Jo personalment estic en contra de la privatització, ja que els bombers som una estructura d'estat i com a tal, hem d'estar sota poder públic, no en mans d'una empresa privada.

      Elimina
  6. Hola Marc, primer de tot felicitar-te pel teu bloc i agraïr-te que comparteixis els teus punts de vista. Sóc bomber voluntari i advocat de professió en un despatx internacional. Volia compartir amb tu un cas real que et pot interessar: un client holandès, empleat en una empresa holandesa, bomber voluntari a Holanda, que prestava els seus serveis com a tècnic especialitzat en molts països, va patir un accident laboral a Espanya que li va provocar una invalidesa parcial que li va impedir seguir realitzant el tipus de feina que venia fent i que el va obligar a dedicar-se a tasques administratives a les oficines de la seva empresa a Holanda, ha cobrat una indemnització a Holanda que no només inclou el lucre cessant calculat en base a la diferència entre el salari que venia cobrant i l'actual, que ha disminuït considerablement, sinó també una suma per les compensacions que deixarà de percebre com a bomber voluntari a Holanda que s'ha calculat en base a les compensacions que ha percebut els últims anys. A Holanda hi ha un model mixt, els voluntaris i funcionaris tenen la mateixa formació, obligacions i drets, hi ha comandaments voluntaris que manen funcionaris perquè s'ascendeix per oposició que és comuna per personal voluntari i funcionari i la formació de comandament no varia, els voluntaris són requerits per serveis urgents i tant el grup de primera sortida com el de segona sortida l'obligació d'intervenir en un temps màxim i podent ser sancionats i inclús expulsats del Cos per incompliment en cas de no fer-ho, és a dir, el possible tipus de model que has plantejat en alguna altra entrada. Salutacions, Toni Roig, Parc de BBVV de Montserrat

    ResponElimina
  7. S' hauria de parlar molt...x es molt interssat punts que tractes.
    hi ha llocs on son professionals o gairebe (Madrid, Galucia,La Rioja, Andalucia....) segons dades de l'APTB(associacio de professionals de tecnics de bombers); per tant possible ho es.
    de parcs voluntaris tambe es podria parlar molt....n' hi ha q haurien d ser professionals (ex puigcerda, ponts, pont de suert...) i n 'hi ha q sobren ( santa maria de palautordera per ex, a 4 km del de sant celoni; montferrer a tocar de la seu d'urgell; sant climent de llobregat a tocar de sant feliu ll...etc)
    Es un tema extens per parlar...
    Jo personalment crec quec100% professional no cal x si en una proporcio molt diferent d'ara (55%-45%) a una de 75% ptofessionals i 25% voluntaris...
    Com be diu el Marc...es estructura d'estat i hauria de ser professional al maxim i public com mossos, SEM( encara k hi hagi algu k no ho cregui), sanitat, educacio, a.rurals....etc..
    J.Romeu
    Bomber Professional o funcionari (com agradar recalcar als bbvv)
    torn B
    parc de Sant Celoni

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per la teva resposta Romeu, la trobo molt interessant.

      Elimina