dijous, 3 de juliol de 2014

Bombers, estructura d'estat?

Darrerament estem escoltant molt la frase “Bombers som estructura d'estat”, en boca d'aquells bombers que reclamen una millora del cos i denuncien les mancances que ens afecten. Però què vol dir realment aquesta frase?

Les estructures d'estat és allò indispensables que ha de tenir un país o estat per tal que aquest pugui desenvolupar les seves funcions de forma independent i sobirana, com per exemple, una hisenda pròpia, una seguretat d'ordre públic i defensa, un sistema judicial, escoles i universitats, un sistema sanitari, etc...

Estem tant sols a 5 mesos de la consulta i l'escenari encara és imprevisible. Em sobta però dues coses. La primera és que si realment volem tenir un estat, el que no podem anar fent és continuar amb les retallades i la mala gestió que estan deteriorant alguns dels que haurien de ser els pilars de l'estat català, com la sanitat, l'educació, les institucions culturals, els mitjans de comunicació públics i evidentment els serveis d'emergències. 

I la que més em sobta, és que si volem ser un estat, estem preparats per ser-ho? Vull dir, hi ha una planificació per construir realment aquestes estructures d'estat que tant necessitem?

Per la part que em toca, una de les coses que em preocupa és com s'han de gestionar les emergències en el nou futur estat català, i pel que veig, de moment ningú està posant fil a l'agulla, i això crec que és una irresponsabilitat no fer una previsió. Potser les coses s'estan fent amb tanta discreció absoluta que ningú en parla, però coneixent aquesta casa, no hi crec que això estigui passant.

Ni sindicats de bombers, ni associacions de bombers voluntaris, ni la sectorial de bombers de l'ANC i menys ningú relacionat amb la Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament està treballant sobre com hauria de ser el Cos de Bombers de l'Estat Català.  

Per si algú posa algun dia vol començar a redactar algun document, les coses s'haurien de fer de la següent manera:

  • Una nova llei de bombers que actualitzi l'actual i l'adapti a un cos de bombers nacional i no pas autonòmic on estiguin assumides totes les competències que actualment té l'Estat Espanyol. En aquesta llei s'ha de consolidar i acabar de desenvolupar l'actual model mixt de bombers: professionals i voluntaris. I en aquesta llei s'hauria de definir qui se n'ocupa de les competències de salvaments i emergències i com es desenvolupa, és a dir, si ha d'existir una sola direcció i comandament o hem de continuar amb l'actual model que diferents serveis d'emergències estan repartits entre diferents conselleries i direccions generals (bombers, ADF, Protecció Civil, Agents Rurals, SEM...).
  • Plantejar l'organització i el paper dels Pompiers d'Aran i els Bombers de l'Ajuntament de Barcelona en un sol cos nacional o dotar-los d'autonomia i cooperació. 
  • Un reglament de bombers a nivell de funcionariat, ja que no existeix cap, i això és fonamental per tal d'organitzar el cos a nivell organitzatiu i disciplinari. El reglament ha d'adaptar el bomber a les necessitats del servei i de la societat.
  • Una reforma de l'actual reglament de bombers voluntaris per dotar els voluntaris de tots els continguts i equipar-los amb els funcionaris, a nivell de formació, assegurança i cobertura sanitària, cotització i jubilació, estructures de comandaments, autoritat, etc...
  • Estudi de les necessitats de personal i comandaments i de material i equipaments que es necessita com a país i no com comunitat autònoma.
  • Reestructuració del cos de bombers, a tots nivells, per assumir les noves competències que tindria l'Estat Català, com salvament marítim, aeroports, centrals nuclears, etc, i una reorganització de les especialitats, GRAF, GRAE, GEM, o crear-ne de noves. 
  • Definició dels acords de cooperació internacional amb Espanya, França i la Unió Europea.
  • Adaptar l'Escola de Bombers a les noves necessitats.
  • I per fer tot això: calcular una bona partida pressupostària pel nou cos de bombers nacional.

Aquestes són algunes de les qüestions bàsiques a tenir en compte, tot i que abans de tot això, també caldria fer una cosa molt més important i urgent: preveure tots els escenaris possibles, a nivell d'emergències i seguretat, que poden passar els dies previs a la celebració de la consulta, el dia de la consulta, així com els dies previs a la independència o el mateix dia de la independència. I quan dic tots els escenaris, dic tots. Una bona planificació i prevenció ens donarà un gran avantatge per poder reaccionar i afrontar les emergències d'una manera segura i fer que dels dies que tots estem desitjant siguin una festa d'alliberament i no pas una tragèdia de repressió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada